Сергій Радченко з Хорстом Фашером

Під знаком галактики "Бітлз"

На запитання що примушує витрачати час і чималі гроші на недешеві поїздки до Ліверпуля та Гамбургу, президент черкаського "Бітлз-Клубу" Сергій Радченко відповів дуже просто: - Для мене це романтичний дух юності, яка була насичена піснями бітлів. У травні минулого року "Бітлз-Клуб-Черкаси" були єдиною з пострадянського простору організацією, яку було офіційно запрошено до Гамбурга на відкриття музею "Бітломанія". Сьогодні ми спілкуємося з президентом Клубу Сергієм Радченком.

УМ: - Отже, чим для вас є вічнозелена тема "Бітлз"?

С.Р.: - Одразу зазначу, що я не належу до кола затятих колекціонерів-бітломанів. Мені ближче визначення “бітлофіл”. Англійську мову ще у школі я вивчав за піснями "Бітлз" і вони серед представників музичного океану 60-70-х залишаються актуальними до цього дня і найбільшим соціо-культурним феноменом 20-го століття. Для мене колись вони були істотами з іншої галактики. Ми звідти отримували сигнали, але розуміли, що туди ніколи не потрапимо. Меморіальна дошка біля входу в IndraДо того ж існували "залізна завіса" та іформаційний вакуум. У Гамбургу, де й почалася блискуча історія ліверпульців, нині є площа імені "Бітлз". Там я знайшов перелік засновників-спонсорів, які свого часу були причетні до життя групи того періоду. До речі, зафіксовано, що назва групи вперше пролунала 17 серпня 1960-го року саме там – у Гамбурзі.

Я зустрічався з тими, хто безпосередньо були причетні до становлення групи. На відкритті музею "Бітломанія" найцікавішими серед гостей були Хорст Фашер – легендарний менеджер "Стар-Клубу", де грали ліверпульці на початку 60-х та фотограф Астрід Кірхнер, яка стала близькою подругою бітлів. Очевидно немає жодної книги про "Бітлз" без її мистецьких фотографій. Цінність зустрічей з такими людьми полягає у тому, що ти отримуєш інформацію з перших рук, яка, між іншим, далеко не завжди співпадає з тим, що писали про них в різноманітних виданнях...

УМ: - Чим особливим цей музей відрізняється від інших бітловських меморіалів світу?

С.Р.: - Серед експонатів там багато автентичних документів, листів і артефактів. Творці музею прагнули створити свого роду "Бітловський космос". Тут зроблено окремі експозиції для найвідоміших альбомів групи. Ви можете постояти на "капітанському мостику" жовтої субмарини, сфотографуватися на тлі персонажів обкладинки “Сержанта Пеппера” та побувати на знімальному майданчику відеокліпу "Суничні поляни". У музеї створена дивовижна атмосфера подорожей у машині часу.

УМ: - Заснування у Черкасах "Бітлз-Клубу" було продовженням ваших поїздок місцями слави бітлів?

Сергій Радченко з Клаусом ФоорманомС.Р.: - Черкаська делегація також була запрошена у ексклюзивний "Бітлз-тур", який провів для нас Петер Петцольд, їхній давній симпатик, що мешкав неподалік "Стак-Клубу". Коли я розповідав людям, які товаришували і співпрацювали з бітлами, що ми у Радянському Союзі тоді були позбавлені будь-якої інформації з поза "залізної завіси", вони сприймали мене як людину з іншої галактики і погоджувалися з тим, що наша любов до музики ліверпульців є цінною і щирою. Отже, метою створеного нами у Черкасах "Бітлз-Клубу" була передусім пропаганда їхньої музики серед молоді. На сцену першого фествалю "Черкаси грають Бітлз" вийшли джазовий квінтет, малий симфонічний оркестр, жіночий хор, рок-команди і соло-виконавці. Цей концерт можна послухати на нашому сайті beatles.cherkasy.net. Зверніть увагу на виступ тріо "Либідь", яке виконало пісню "Let it be" і викликало справжній фурор. Завдяки інтернету той концерт переглянули в багатьох країнах і ми з ясували, що концерти подібного формату відбуваються тільки у Ліверпулі під час щорічних "Днів Бітлз". Власне, рейтинг нашого Клубу у світі значно виріс. У 2009-му група "Черкаси-Джаз-квінтет" видала альбом "Згадуючи Бітлз", здійснила всеукраїнський концертний тур і отримала серйозну розкрутку завдяки тому диску. Нині готуємо великий концерт, який відбудеться на початку жовтня і буде присвячено 70-літтю з дня народження Джона Леннона.

Стаття про Формана

УМ: - Розкажи докладніше про незвичайну виставку "Beatles in the USSR"...

С.Р.: - Мені приємно повідомити, що ми отримали пропозицію від гамбургського музею "Бітломанія" підготувати і провести у них виставку "Бітлз у СРСР". Минулого року у Великобританії вийшов документальний фільм "Як Бітлз штурмували Кремль", який відтворює суспільну атмосферу навколо бітлів у Радянському Союзі. Там йдеться про бітловський самвидав 60-70-х років, про музику, записану на рентгенівських знімках, про мистецькі артефакти тодішнього жолодіжного андеграунду. Кілька оригінальних примірників "музики на кістках" ми повеземо до Гамбургу. Західну публіку, до речі, вразила тодішня радянська преса, наприклад журнал "Україна" за 1964 рік. Ось такого про "Бітлз" там точно не читали. Організатори хочуть, аби європейська публіка відчула феномен "залізної завіси" крізь призму "Бітлз".

З Хорстом Фашером і Джо Фланнері

УМ: - Як нині світове товариство реагує на усе те, що стосується бітлів?

С.Р.: - Я увесь час спостерігаю, що галактика "Бітлз" у світі розширюється, зростає, а інформаційних приводів згадування ліверпульців у світовій пресі дедалі стає більше. Я це називаю "Бітлз-процесом". Наше завдання – стати достойною частиною цього світового процесу.