Рецензії в розділі:
ВІЙ - Колискові для лялькових немовлят
ВОАНЕРГЕС - Цілющий рок древнього Києва
ВОАНЕРГЕС - Бугай-бугі
ВІЙ - Йшов я небом
ВЕРТЕП - Віршоспіви
ВЕЖЛИВЫЙ ОТКАЗ - Гуси-лебеди


Інтернет-крамниця UMKA


Вій - Колискові для лялькових немовлят


ВІЙ
Колискові для лялькових немовлят
(видано в Польщі)

Andromeda, 2012

Позаминулого тижня один з найвідоміших європейських лейблів «Андромеда» (Краків, Польща) видав доволі незвичний для цієї компанії диск під рубрикою «Легенди українського року». Це - збірка найкращих творів однієї з найбільш авторитетних команд - справжнього ветерана вітчизняної рок-сцени - гурту «Вій» під назвою «Колискова для лялькових немовлят». До справи виходу цього альбому долучився давній приятель «Вія» директор Театру української традиції в Кракові «Дзеркало» Віталій Петранюк. Основу компіляції склали композиції з двох останніх номерних альбомів групи «Хата скраю села» (2004) та «Йшов я небом» (2010). Не дивлячись на те, що востаннє група відвідувала Польщу з концертами ще на початку 90-х (тоді ж лейбл «Кока» видав перший альбом «Вія» «Чорна рілля») наклад нинішньої збірки є доволі солідний. Подію прокоментував упорядник диску Володимир Петранюк: «Містичну назву гурту ось вже двадцять років несе на своєму штандарті формація, яку очолює Дмитро Добрий Вечір. Нелегка вага цього прапора. Але мабуть саме така корогва потрібна для мандрівного лицаря, що подорожує крізь дикі поля українського задзеркалля. Сьогодні його знає кожен шануючий себе «міністрель». Дивна музика супроводжує цього лицаря. Середньовічні кобзи і ліри з козацькими бойовими барабанами ніби приховані за сучасними інструментами, як і голос самого Дмитра, котрий ніби з кобзаря перевтілився в мого сучасника і друга. Невипадково він носить давнє козацьке прізвище Добрий Вечір… Його балади - це, насправді, гімни пілігримів, які пробуджують мене, витягають на береги сивого Дніпра і примушують, склавши долоні рупором, волати навсібіч: Слава Сонцю! Любові слава! Україні слава!». Пригадую, невдовзі після презентації альбому «Хата скраю села», якому передувала дуже довга  мовчанка, на питання про нове творче обличчя групи, Дмитро Добрий Вечір відповів так: - Воно таке, яким є наше сьогодення з усіма його фобіями, ілюзіями, одкровеннями і розчаруваннями. В альбомі є кілька пісень, тематично пов язаних між собою глобальними питаннями про війну і мир, про славу і безчестя. Це - «Лист додому», «Вогняне коло» та «Колискова для лялькових немовлят». Нарешті знайшли своє місце на диску відома балада «Як летіли бугаї» та титульна пісня альбому «Хата скраю села»… Відстань між тим релізом і новим «Йшов я небом» складає добрих сім років, які, звісно, були насичені концертними поїздками, фестивалями і пошуками нового звучання. За саундом «Йшов я небом» набагато делікатніший за попередні виразно рокові роботи. З точки зору звукорежисури записаний просто блискуче. За змістом тягне на звання найособистнішного і найглибшого рок-альбому останніх 10 років. Цей альбом можна назвати філософською рок-сюїтою в найкращому сенсі цього слова. Усі записані там інструменти-живі, там зовсім немає студійної «електронної хімії». У записі брали участь різноманітні музиканти з когорти друзів-прихильників, яких у «Вія» - чимало…

Отже, з легкої руки «Андромеди» сімнадцять творів легендарної української команди почнуть мандрувати хвилями різноманітних радіостанцій, збираючи нових прихильників гурту і нагадуючи старим про справжні цінності, які з роками стають лише кращими.

 

ВОАНЕРГЕС


ВОАНЕРГЕС
Цілющий рок древнього Києва

Comp music, 2013

Серед багатьох нині сущих в Україні етно-рокових гуртів є лише одна формація, мелос якої великою мірою є уявним…Йдеться про великий концептуальний експеримент, мета якого – реконструкція звучання давньоукраїнського фольклору. Оскільки не збереглося жодних оригінальних зразків живої музики тієї сивої давнини, залишається лише один шлях – власне інтуїтивне прозріння духовної культури тієї епохи. Втім, київський гурт «Воанергес» (у перекладі з біблійного першеджерела «сини грому») пішов іще далі – пропоновані ними архаїчні форми вони нанизують на цілком сучасні ритми арт-року. Що характерно, музика «синів грому» спирається на власні авторські тексти, іноді написані старослов’янською мовою, а по суті в них фігурують справжні реалії і мотиви нашого часу. Варто зазначити, що музичні експерименти «Воанергес» тривають вже протягом десяти років і увінчалися нещодавно виданим альбомом під красномовною назвою «Цілющий рок Древнього Києва». Це – четверта позиція у дискографії колективу. Дебютний диск мав назву «Злата врата», другий диск – «Гай Да маки», третій альбом отримав досить парадоксальний титул «Бугай-бугі». І ось лише четвертий альбом ніби розкриває карти своєю справді багатообіцяючою віщою назвою «Цілющий рок Древнього Києва». Якою є загальновизнана практика нині сущих рок-команд? Усі гурти спочатку ретельно фіксують новий матеріал у студії, видають альбом і відбувають у промоцій ний концертний тур музичними клубами країни. У випадку з «синами грому» хлопці спочатку протягом року обкатували на публіці нові пісні, від яких за їхніми словами «їх перло», визначивши композиції, які зібрали максимум глядацьких симпатій, зачинились у студії та записали їх. Таким чином народилися на світ Божий усі альбоми групи. Однак цього разу досить незвичною була історія назви диску. Спочатку хлопці запропонували цілих десять назв майбутнього альбому на розсуд інтернет-спільноти з метою обрати одну. Перемогли найбільш лаконічні на кшталт «Диво»… Потім з тим же набором назв лідер гурту Роман Макогон звернувся до керівника їхньої видавничої рекорд-компанії «Комп мюзік» Олега Долінського. Саме він і вибрав улюблену назву Романа Макогона «Цілющий рок Древнього Києва», резонно зауваживши, що у тій назві присутня інтрига, яка зацікавить певну частину аудиторії… Водночас духовик і вокаліст групи Геннадій Бень зізнався, що матеріал нового альбому дійсно має цілющі властивості, адже кілька разів він приїзжав на репетиції майже геть хворий, з високою температурою, а після репетицій той хворобливий стан зникав сам собою… Нині наші «сини грому» обрали для себе певні творчі псевдо. Так Роман Макогон нині величається як Лад, Геннадій Бень став Скіфом, барабанщик Валентин Яновський обрав псевдо Дум, а наймолодший учасник команди басист Вадим Соколик ніякого псевдо не отримав, оскільки і так має колоритне прізвище. Сьогодні музиканти «Воанергес» мріють про театралізований перформанс, про музично-візуальне видовище, яке б занурювало глядача-слухача в унікальну атмосферу древнього Києва на рівні побуту, почуттів, естетичних цінностей. Вони не хочуть, щоб музика була лише фоном, тлом, музика має бути чи не головним героєм цього видовища, а самі музиканти ще й акторами вистави-перформансу. Щоб це виглядало принаймні так само переконливо як це було два роки тому під час їхнього виступу на головній сцені ворлд-мюзік-фестивалю у місті Сен-Денім у Португалії, де саме наші хлопці стали головною музичною родзинкою тієї міжнародної імпрези.

 

ВОАНЕРГЕС


ВОАНЕРГЕС
Бугай-бугі

2011

Серед нині сущих шукачів нового етнозвучання є такі, що рухаються не по горизонталі, а вглиб - до коренів і роблять це дедалі переконливіше. Доказ тому - третій альбом гурту «Воанергес», що у перекладі означає «Сини грому». Хлопці мають якісну музичну освіту та свідомо обраний християнський світогляд. Вони відтворюють звучання давньоукраїнської музики і не просто відроджують первісні дух і форму, а інтегрують усе це на модерновий грунт арт-року. Саме таким є альбом «Бугай-бугі», у якому епічні мотиви сивих часів тісно переплетені з сучасними життєвими реаліями.

 

ВІЙ


ВІЙ
Йшов я небом

2010

Того дня у відомому київському клубі ніде було яблуку впасти – новий альбом "Йшов я небом" наживо презентував один з ветеранів столичної рок-сцени група ВІЙ. Послухати справжнього гуру язичницького рок-н-ролу Дмитра Доброго Вечора та компанію зібралися і ті, хто лише недавно відкрили для себе це явище і представники фан-клубів Полтави, Луцька, Львова, а також численні друзі-музиканти, зокрема КОМУ ВНИЗ, ЖАБА В ДИРИЖАБЛІ, РУТЕНІЯ. Ажіотаж навколо події був невипадковий, адже попередній альбом "Хата скраю села" було видано сім років тому. На відміну від "Хати", що містив цілу низку гостросоціальних композицій, "Йшов я небом" являє собою вельми делікатну лірико-філософську сюїту. Титульна пісня "Йшов я небом" - це уявний діалог Доброго-Вечора з друзями, які колись грали в команді, а нині або завіялися по світах, або декого вже немає серед живих... В альбомі просто заворожує непоказним трагізмом "Колискова-33", присвячена Голодомору. Водночас специфічний екзистенційний клімат створюють типово вієвські міфологеми у композиціях "В темнім лісі уночі", "Серпень догорає", "Троїцька пісня", "Бісова сила". Запрошені до запису музиканти  скрипалька Леся Рой (створила десятки скрипкових партій для пісень альбому), співачка Натаніка і акордеоніст Іван Любиш-Кірдей разом створюють неповторну містично-ємку атмосферу цього диску. Варто зазначити, що пісні Доброго Вечора цілком реально претендують на те, аби за кілька десятків років стати народними... До речі: усі роботи групи ВІЙ абсолютно офіційно викладені на багатьох інтернет-ресурсах для вільного скачування, зокрема на власному сайті. Саме це стало причиною того, що групу нині було помічено, відзначено і запрошено з виступами низкою європейських фестивалів.

 

ВЕРТЕП


ВЕРТЕП
Віршоспіви

Арт-вертеп, 2009

Восьмого березня дніпропетровській формації ВЕРТЕП виповнилося 8 років. Лідер команди Тимофій Хом’як і уся одноіменна мистецька агенція відзначили урочисту дату виходом нового альбому "Віршоспіви", який розкішно презентували у клубі "Проджаз" за участі частини задіяних у проекті поетів. Далі – Всеукраїнський промотур на підтримку "Віршоспівів". Головна ідея альбому – зібрати під одним і вельми рафінованим музичним дахом різноманітних поетів, які вже давно отримали прописку на численних мистецьких акціях агенції "Арт-Вертеп". По суті, агенція нині є одним з найпомітніших форпостів сучасної української культури на сході України. Поети – а це Марія Матіос, Олександр Ірванець, Сергій Жадан, Мар’яна Савка, Дмитро Лазуткін, Світлана Поваляєва, Олександр Кабанов, Вікторія Наріжна та інші присутні на диску очно і заочно. Половину з двадцяти текстів Тимофій і музиканти самі озвучили, перетворивши їх на пісні, які мають переважно джазове забарвлення. Інша половина озвучена самими авторами, а "Вертеп" поклав ті аудіо треки на музику. Лейтмотивом цілого альбому міг би стати вірш, а в подальшому – пісня "Три поверхи вертепу" Юрія Андруховича. Тимофій Хом’як: - Окремим треком-присвятою буде вірш від Юрка Покальчука. ВЕРТЕП мав кілька виступів з метром нашої літератури у Києві, Харкові і Львові. На жаль, жоден з концертів не записали, тому музику записали вже після смерті поета, який залишив по собі не тільки великий літературний, а й музичний спадок. Зараз наша агенція і Кременчуцька колонія для неповнолітніх ініціюють надання одній з вулиць імені письменника... Музично найнезвичніший з релізів ВЕРТЕПУ явно тяжіє до вільного стилю ф’южн, який у них щедро помережаний елементами блюзу, фанку і реггей. ВЕРТЕП виявив неабияку винахідливість у справі музично-пластичного облагородження поетичного слова, зокрема – вельми контраверсійних текстів. "Віршоспіви" – справді вдала спроба подати модерну поезію у сучасній музичній упаковці, що неабияк розширює образні межі текстів. Тимофій стверджує, що цей диск буде першою цеглинкою для майбутній аудіо-антології.




ВЕЖЛИВЫЙ ОТКАЗ
Гуси-лебеди

2010

Наприкінці 80-тих група ВЕЖЛИВЫЙ ОТКАЗ з Москви, НЕ ЖДАЛИ з Талліна та київський КОЛЕЗЬКИЙ АСЕСОР очолювали альтернативне крило тогочасної рок-сцени. Нині ВВЫЧЛИВА ВЫДМОВА є типовою "білою вороною" у РФ. Несподівану появу нового альбому лідер команди Роман Суслов пояснює двома факторами. Перший: його особисто "задовбали" беззмістовність і вториннисть сучасної російської сцени,другий:поява приятеля-бізнесмена з грошима, які той хоче вкласти у реліз групи. У результаті суспільство отримало цікаву ретроспективу переосмислених композицій з альбомів "Пыль на ботинках", "Этнические опыты", "Коса на камень". Правда, Роман зізнався, що матеріал з альбому продовжує змінюватися з кожним новим концертом, а таке траплялося й раніше – у кращі для групи часи...