ТНМК

ТАНОК НА МАЙДАНІ КОНГО

Здавалося б, навіщо моторній команді платівка реміксів: музика в хлопаків сама по собі танцювальна, грають конґівці не коматозний рок, щоб виникала необхідність всю ту справу облегшувати, то ж ніби причин для додаткових напружень немає. Хоча, ні, є одна: жага до творчого переосмислення вже скоєного є непереборною жагою будь-якого митця. Погодьтеся, привід більш, ніж вагомий.

Всі композиції на диску умовно поділяються на два підвиди: перший — це переробки, здійснені самими учасниками ТНМК, а другий — ремікси від інших виконавців. В своїх власних реміксах конґівці видали не реалізовані в порядкових альбомах задумки, ну а роботи інших музик є радше каверами до первинного матеріалу, а не реміксами в тому попснярському розумінні, коли пострибайна річ робиться ще більш примітивною. В цьому сенсі сумнівно щоб "ReФорматЦія" для вітчизняного телерадіопростору стала більш прийнятною за, скажімо, сам "Нєформат": на дорослу музику і ремікси дорослі виходять. Різнобій досить різношерстий: від диско і акустики до драм-і-басу та хард—кору. Під роздачу потрапили не лише повні речі, але й традиційні ТНМ Конґівські перебивки між піснями. Коли відверто, то фішка переплітати треки різними репліками в кожному альбомі трохи вже приїлася, однак "реформатційна" подача вдалася не переборщеною.

ТНМК

Загалом освітлення цієї платівки як такого собі позапланового реміксового релізу виглядає не зовсім коректним, бо "ReФорматЦію" цілком можна числити до повноцінного порядкового альбому ТНМК. А те що в основі лежать речі з попередніх робіт — не біда: все одно якби не слова, то композиції не впізнати.

Новий альбом "Нєформат" з'явився на зламі 2001-2002 рр. і знову приніс успіх ТНМК. Альбом прикрасила спільна річ з Міхєєм, крім того "танки" першими залучили до сучасної музики Ніну Матвієнко.

Повертаючись до альбому "ReФорматЦія", варто зазначити, що всі композиції умовно поділяються на два підвіди: перший – це переробки, здійснені самими учасниками ТНМК, а другий – ремікси та рімейки від інших виконавців, серед яких слід відмітити 5NIZZA та ЯіДМГ. І знову різношерстий різнобій: від диско і акустику до драм-н-басу і хард-кору. Під роздачу попали не лише пісні, але й фірмові конголезьки "скіті" – перебивки між піснями, в яких в різні роки брали участь багато відомих людей – від Віталія Клічко і Санта Клауса до Сергія Сівохо та Іво Бобула.

Найбільш плідним і воістину доленосним для ТНМК був 2004-й рік. Спочатку група випустила україно-французький сингл "Вода", з яким група здійснила свій перший французький тур. Тоді Європа вперше відкрила для себе хіп-хоп, зроблений в Україні. Потім з'явився повноцінний альбом "Пожежі міста Вавілон", який зафіксував цілком дозрілий стан українського хіп-хопу в усіх його стильових вимірах, ставши кращою українською плитою року (за версією music.com.ua).

Наприкінці того ж року група видала й експериментальну концертну платівку "Jazzy", записану на клубному концерті разом зі старими друзями – відомими джазменами СХІД SIDE (які, до речі, теж з Харкова) за участі знаного Turbo B з групи SNAP!

Платівка, яку ви зараз тримаєте у долонях, складається з кращих речей з трьох номерних альбомів групи, до яких додані фрагменти лонгплеїв "ReФорматЦія" та "Jazzy". Як завжди у ТНМК, це нонс-топ, тобто пісні поєднуються скітами, але не в зовсім звичайному вигляді. Крім того до диску додано справжній раритет – франкомовну версію "Арешту", яка аніде не "світилася". Наразі ТНМК у прекрасній творчій формі, а це означає, що від них можна чекати нових експериментів, витівок і головне – шаленого драйву на концертах.

Про альбом "Сила" почали говорити задовго до його фізичної появи на початку грудня. Головною інтригою інтернет-пліток і пересудів були: а) суттєві зміни складу ТНМК; б) кардинально нова стилістика, яка, ніби-то не матиме нічого спільного з хіп-хопом. По виходу диску стало зрозумілим, що чутки підтвердилися частково: поява клавішника джазової формації СХІД-SIDE Олексія Саранчина в складі ТНМК значною мірою збагатили саунд, який став суттєвішим, більш делікатним. Стилістика дійсно змінилася, втім хіп-хопова складова – на місці, скіти – на місці. Додалося важких гітарних рифів – і, відповідно – рокового драйву. Щодо тематичної палітри – тут, як і в "Пожежах міста Вавілон", колаж із вражень, мозаїка почуттів, емоцій, хіба що гострішими стали пісні явно автобіографічного плану.

ТНМК

Ну ось як-би рядки із щоденника: – Ніч. Літо. Піонерський табір. Перша пісня. Перший алконапій. Карі очі. Їй майже чотирнадцять. Той, хто керує ввімкнув повільні танці. Ми біля вогню, гріємо долоні. Пальці прагнуть опинитися в полоні. Пісня позабулася, але лишився грув. Як же її звали. Я забув." Ось така балада з присмаком сповідальності. Баладоподібної лірики в альбомі небагато, але усе це гарно контрастує з речами динамічно-наступального характера, які несуть в собі позитивний заряд енергії спротиву, спротиву песимізму, лінощам, нудьги. Тобто всередині альбом містить посил вольового подолання труднощів і це – великий плюс на тлі декадентського скигління. І ця лінія простежується протягом усього альбому, який, до речі, складався в цілісний моноліт протягом п'ятнадцяти місяців. Цей відрізок часу вмістив дуже яскраві смуги – вихід франко-українського синглу "Вода" з подальшим французьким туром, коли Європа вперше оцінила таке явище як український хіп-хоп. Тоді ж, у 2004-му альбом "Пожежі міста Вавілон" став одним з найбільш успішних релізів року.

Були й смуги вельми драматичні: раптовий вихід зі складу ТНМК третього МС – Едуарда Приступи (він же – Діля), якісь несподівані і не в усьому переконливі експерименти із джазом, наслідки яких можна знайти в альбомі "Jazzy", зробленого спільно з групою СХІД-SIDE. Безперечно, ці кидання зі сторони в сторону свідчили про пошуки Фаготом і Фоззі нової якості звуку при збереженні фірмового хіп-хопового стрижня "танків" як таких. І вони знайшли формулу нового звуку, який став більш струнким, пластичним і увібрав дещо з класичного року і сучасного джазу. І можна бути впевненими, що на якийсь час новою "візитівкою" ТНМК стане альбом "Сила", епіграфом якого може бути рефрен з титульної пісні: "Дума палає, тане у вогні, хтось скаже – пісню вичерпано, я кажу – ні, бо поки ми разом, в небі плескають вітрила. Поки ми разом – з нами вища сила…"

Музичні стилі. Украхоп: герої і лузери